Äänenavausta ja laulun opetustapoja
Äänenavausharjoituksia
1.
Kehon lämmittely
- Tehdään
muutama rauhallinen selän rullaus nikama nikamalta
- Pyöritellään
kädet ja olkapäät
- Venytellään
kevyesti niska ja hartiat. Myös kaula kannattaa venyttää kevyesti taivuttamalla
päätä taaksepäin tehostaen venytystä pitämällä käsiä rintakehällä ja painamalla
kevyesti kättä alaspäin
- Lämmitellään
kasvot ja suu ilmeilemällä, rutistetaan naama pieneen suppuun, avataan suu ja
silmät mahdollisimman isoiksi, puristetaan huulet suppuun ja käännellään suuta
puolelta toiselle, kuvitellaan, että pureskellaan esim. isoa omenan palaa ja
liioitellaan pureskelua, venytellään kieltä mahdollisimman pitkälle suusta ulos
- Taputellaan
oma keho läpi päästä varpaisiin ja näin päätetään kehon herättely
2.
Äänen lämmittely
- Kuvitellaan,
että etusormen kärki on kärpänen, lennätetään kärpästä ympäriinsä samalla
tekemällä kärpäsen lentoääntä joko s- tai r-kirjaimella tai päristelemällä
huulia. Liu’utetaan ääntä ylös alas välillä hiljaisemmalla ja välillä
voimakkaammalla äänellä.
- Vokaalinvaihtolaulu
- Vokaalinvaihtolaulu
3.
Äänenavauslaulut
-
Äänenavauslaulut kannattaa aloittaa kaikille helposta sävelkorkeudesta nousten
asteittain ylöspäin, kun tuntuu että on käyty tarpeeksi korkealla, palataan
takaisin alas ja mennään lähtöääntä alemmas asteittain
Laulun opettamistapoja
1.
Piilosyöttö
Piilosyötössä kappaletta soitetaan
esimerkiksi taustamusiikkina
2.
Tietoinen kuuntelu
Kuunnellaan kappaletta ja annetaan oppilaille
jokin siihen liittyvä tehtävä, esimerkiksi seuraavalla kuuntelukerralla mukana
hyräily
3.
Lausumalla runoa
Jaetaan oppilaille laulun sanat, joita
lausutaan yhdessä kuin runoa
4.
Taputtamalla rytmiä
Sanojen
lukemisen lisäksi voidaan taputtaa sanarytmiä mukana
5.
Kaikulaulu
Kaikulaulussa ideana on, että
opettaja/esilaulaja laulaa rivin tai fraasin kerrallaan, jonka ryhmä toistaa
perässä. Fraasit voidaan myös kerrata, että sanat ja melodia jäävät varmemmin
mieleen.
6.
Nuotin tutkiminen
Katsotaan oppilaiden kanssa nuottia ja
tutkitaan kappaleen melodialinjaa, missä kohdin melodia nousee, laskee tai
pysyy paikallaan
7.
Sävelkorkeuksien näyttäminen kädellä
Tämä tyyli on hyvä, jos laulu on jo
jokseenkin tuttu tai sitä on tutkittu jotenkin aiemmin. Tässä opettaja näyttää
kädellään melodian sävelkorkeuksia suurin piirtein. Ei siis tarvitse tarkkaa
solmisaatiota, vaan riittää, että kädellä osoittaa onko ääni korkea vai matala,
tai nouseeko/laskeeko melodialinja
8.
Vaiheittain
Vaiheittain opettaessa voidaan opettaa
esimerkiksi aluksi vain kertosäe ja lisätään kappaleen osia pala palalta.
9.
Leikin kautta
Laululeikkien kautta laulut opitaan kuin
itsestään. Oppilaat keskittyvät leikkiin ja opettaja laulaa koko ajan laulua,
yhtyvät lapsen lauluun, kunhan saavat siitä kiinni.
Muuta muistettavaa laulun
opettamisesta:
-
On tärkeää, että laulun sävellaji on lapsille
sopiva. Yleensä se on korkeampi verrattuna siihen, mistä itse haluaisimme
laulun laulaa
-
Laulujen oppimista helpottaa, että opettaja osaa
itse laulun hyvin.
-
Selkeä artikulaatio ja liioittelu toimivat
laulujen opettamisessa.
Kommentit
Lähetä kommentti