Äänenavausta ja laulun opetustapoja

Äänenavausharjoituksia

1.     Kehon lämmittely
- Tehdään muutama rauhallinen selän rullaus nikama nikamalta
- Pyöritellään kädet ja olkapäät
- Venytellään kevyesti niska ja hartiat. Myös kaula kannattaa venyttää kevyesti taivuttamalla päätä taaksepäin tehostaen venytystä pitämällä käsiä rintakehällä ja painamalla kevyesti kättä alaspäin
- Lämmitellään kasvot ja suu ilmeilemällä, rutistetaan naama pieneen suppuun, avataan suu ja silmät mahdollisimman isoiksi, puristetaan huulet suppuun ja käännellään suuta puolelta toiselle, kuvitellaan, että pureskellaan esim. isoa omenan palaa ja liioitellaan pureskelua, venytellään kieltä mahdollisimman pitkälle suusta ulos
- Taputellaan oma keho läpi päästä varpaisiin ja näin päätetään kehon herättely

2.     Äänen lämmittely
- Kuvitellaan, että etusormen kärki on kärpänen, lennätetään kärpästä ympäriinsä samalla tekemällä kärpäsen lentoääntä joko s- tai r-kirjaimella tai päristelemällä huulia. Liu’utetaan ääntä ylös alas välillä hiljaisemmalla ja välillä voimakkaammalla äänellä.

- Vokaalinvaihtolaulu


3.      Äänenavauslaulut
- Äänenavauslaulut kannattaa aloittaa kaikille helposta sävelkorkeudesta nousten asteittain ylöspäin, kun tuntuu että on käyty tarpeeksi korkealla, palataan takaisin alas ja mennään lähtöääntä alemmas asteittain





Laulun opettamistapoja

1.     Piilosyöttö
Piilosyötössä kappaletta soitetaan esimerkiksi taustamusiikkina

2.     Tietoinen kuuntelu
Kuunnellaan kappaletta ja annetaan oppilaille jokin siihen liittyvä tehtävä, esimerkiksi seuraavalla kuuntelukerralla mukana hyräily

3.     Lausumalla runoa
Jaetaan oppilaille laulun sanat, joita lausutaan yhdessä kuin runoa

4.     Taputtamalla rytmiä

Sanojen lukemisen lisäksi voidaan taputtaa sanarytmiä mukana


5.     Kaikulaulu
Kaikulaulussa ideana on, että opettaja/esilaulaja laulaa rivin tai fraasin kerrallaan, jonka ryhmä toistaa perässä. Fraasit voidaan myös kerrata, että sanat ja melodia jäävät varmemmin mieleen.

6.     Nuotin tutkiminen
Katsotaan oppilaiden kanssa nuottia ja tutkitaan kappaleen melodialinjaa, missä kohdin melodia nousee, laskee tai pysyy paikallaan

7.     Sävelkorkeuksien näyttäminen kädellä
Tämä tyyli on hyvä, jos laulu on jo jokseenkin tuttu tai sitä on tutkittu jotenkin aiemmin. Tässä opettaja näyttää kädellään melodian sävelkorkeuksia suurin piirtein. Ei siis tarvitse tarkkaa solmisaatiota, vaan riittää, että kädellä osoittaa onko ääni korkea vai matala, tai nouseeko/laskeeko melodialinja

8.     Vaiheittain
Vaiheittain opettaessa voidaan opettaa esimerkiksi aluksi vain kertosäe ja lisätään kappaleen osia pala palalta.

9.     Leikin kautta
Laululeikkien kautta laulut opitaan kuin itsestään. Oppilaat keskittyvät leikkiin ja opettaja laulaa koko ajan laulua, yhtyvät lapsen lauluun, kunhan saavat siitä kiinni.


Muuta muistettavaa laulun opettamisesta:

-       On tärkeää, että laulun sävellaji on lapsille sopiva. Yleensä se on korkeampi verrattuna siihen, mistä itse haluaisimme laulun laulaa
-       Laulujen oppimista helpottaa, että opettaja osaa itse laulun hyvin.
-       Selkeä artikulaatio ja liioittelu toimivat laulujen opettamisessa.



Kommentit