Musiikkiliikunta harjoituksia
Musiikkiliikunta on hyvä ja
yksinkertainen keino opettaa kehollisesti musiikin eri elementtejä.
Musiikkiliikunnassa opittavat asiat käydään usein pelien ja leikkien kautta,
jolloin oppiminen tapahtuu kuin itsestään. Alla on erilaisia harjoituksia,
joita voidaan käyttää musiikin tunneilla tuomassa vaihtelua tekemiseen ja eri
asioiden oppimiseen. Musiikkiliikunnan avulla voidaan opetella kappaleita, tai
kappaleissa esiintyviä musiikin eri elementtejä (esim. rytmit, dynamiikka, kappaleen
muotorakenne). Toki harjoituksia voi varioida ja esimerkiksi laajentaa, jolloin
musiikin tunti voi olla täysin musiikkiliikuntaa.
Perussyke
Perussyke on yksi musiikin
olennaisimmista elementeistä ja sen harjoitteleminen oppilaiden kanssa helpottaa
yhteissoittoa. Perussykkeen löytämiseen ja sen hahmottamiseen on paljon
erilaisia harjoituksia, tässä muutama esimerkki:
1.
Sykkeen etsiminen ja sen tahtiin liikkuminen
Levittäydytään ympäri tilaa, jotta jokaisella on tilaa
liikkua. Opettaja laittaa soimaan musiikkia tai vaihtoehtoisesti soittaa itse
esimerkiksi pianolla jotain komppia. Ennen kuin lähdetään liikkeelle oppilaat
kuuntelevat musiikkia hetken, ja koittavat mielessään löytää sen perussykkeen.
Kun perussyke on löytynyt, lähdetään liikkumaan (esim. kävelemään tai
marssimaan) perussykkeen tahtiin. Tätä harjoitusta kannattaa tehdä useamman
kerran ja usealla eri kappaleella, jossa perussyke ja tempo poikkeavat
toisistaan, jotta oppilaat harjaantuvat kuulemaan sykkeen.
Kun sykkeen löytäminen ja siihen liikkuminen
luonnistuu, muutetaan harjoitusta hieman. Samaan tyyliin kuin aiemmin, nytkin
lähdetään kävelemään sykkeen tahtiin, mutta lisäksi tulee taputtaa aina tahdin
ensimmäiselle iskulle. Seuraavaksi voidaan kokeilla taputtaa tahdin
ensimmäiselle ja kolmannelle iskulle, tahdin toiselle ja neljännelle iskulle,
vain tahdin toiselle iskulle, ja niin edelleen.
2.
Sykepiiri
Sykepiirissä käydään istumaan piirimuodostelmaan. Ideana on,
että jokainen taputtaa vuorollaan yhden iskun. Tavoitteena on, että tempo ei
kiihdy tai hidastu, vaan syke saadaan pidettyä tasaisena. Aluksi harjoitusta
kannattaa tehdä jonkun musiikin tahtiin ja pyritään pitämään sykepiirin tempo
samana, kuin taustamusiikki. Lopulta kuitenkin pyritään siihen, että saataisiin
ns. yhteinen syke ja tempo pysyisi kasassa ilman ulkoapäin tulevaa tempoa.
Tämä harjoitus on yllättävän haastava kaikessa
yksinkertaisuudessaan, joten harjoitusta kannattaa tehdä pitkäjänteisesti
useamman kerran pienissä erissä.
Sävelkorkeudet
Sävelkorkeuksia
ja vireessä laulamista voidaan harjoitella yksinkertaisimmillaan laulamalla
paljon, niitä voidaan harjoitella kuitenkin myös pelillisesti, mikä tuo mukavaa
vaihtelua tunteihin.
Tähän
harjoitukseen tarvitset laput (esim. A4-paperit) joihin kirjoitetaan C-duuri
asteikon sävelet C, D, E, F, G, A, H ja C. Paperit asetetaan lattialle jonoon
hieman erilleen toisistaan. Aluksi opettaja voi kävellä paperijonon läpi
ala-C:stä ylä-C:hen ja laulaa säveltä, jonka kohdalla on kävelemässä. Luokka
laulaa mukana. Tämän jälkeen oppilaat voivat vuorollaan käydä kävelemässä
sävelet läpi. Kävellessä voidaan varioida kävelynopeutta, tai esimerkiksi
pysähtyä johonkin säveleen pidemmäksi aikaa, jolloin lauletaan kyseistä säveltä
siihen asti, kun kävelijä päättää jatkaa matkaa.
Kun
tämä on käynyt tutuksi, voidaan harjoitusta vaikeuttaa niin, että kävelijä voi
hyppiä sävelten välillä, jättää jotain säveliä välistä tai vaihtaa suuntaa.
Välillä voidaan pianosta tarkistaa ja korjata sävellajia, jos se on
harjoituksen aikana muuttunut.
Tauot
1. Tauot
liikkumalla
Ensimmäinen harjoitus sopii parhaiten pienille
oppilaille, joille tauko on käsitteenä vielä vieras. Harjoitusta voi toki tehdä
myös isompien oppilaiden kanssa varioituna tai esimerkiksi lämmittelynä.
Harjoituksen ideana on liikkua silloin kun musiikki
soi ja pysähtyä paikoilleen, kun musiikki lakkaa. Harjoitusta voidaan varioida liikkumalla
eri tavoin (hyppien, marssien, pyörien, keinuen jne…) tai ottamalla taukoihin
eri tehtäviä, esimerkiksi koordinaatioharjoituksia (esim. ”laita maahan kaksi
kättä ja yksi jalka”) tai tunneharjoituksia (tervehdi lähelläsi olevaa kaveria
vihaisesti, iloisesti, surullisesti). Tähän harjoitukseen on myös olemassa
valmis laulu ”Stop!” jossa ohjeet tavasta liikkua tulevat kappaleessa suoraan.
2. Tauot
taputtamalla
Toisessa harjoituksessa taputetaan jokainen tauko.
Tähän käy lauluksi esimerkiksi Nallepuhin sadelaulu, jossa harjoitus toimii
tähän tyyliin: ”sataa, sataa ropisee, pili pili pom *taputus*, pili pili pom
*taputus*”. Kappaleeksi käy mikä vaan, missä on taukoja. Taukoharjoitukseen saa
liitettyä myös sykkeen hahmotusta. Kävellään kappaleen tahtiin sykkeessä,
lauletaan mukana ja taputetaan tauot.
Dynamiikka
1. Dynamiikkaa
opettajan soiton tahtiin
Ensimmäisessä harjoituksessa liikutaan tilassa
opettajan soittaman musiikin tahtiin. Opettaja soittaa selkeästi joko kovaa,
eli fortessa tai hiljaa, eli pianossa. Jotta termit tulisivat oppilaille myös
tutuiksi, voi opettaja aluksi sanoa soittavansa joko pianossa tai fortessa. Kun
opettaja soittaa hiljaa, oppilaat liikkuvat pienesti ja kun opettaja soittaa kovaa,
liikutaan isosti. Myöhemmin voidaan ottaa lisäksi crescendo ja diminuendo,
jolloin crescendossa liike kasvaa, diminuendossa pienenee.
2. Seuraa
johtajaa
Toisessa harjoituksessa valitaan joku tuttu laulu,
jonka kaikki osaavat laulaa. Liikutaan jonossa seuraa johtajaa -tyylisesti
laulaen laulua. Johtaja päättää liikkuuko kyykyssä, jolloin lauletaan pianossa,
vai liikkuuko hän ylhäällä kädet ojennettuina pään päälle, jolloin lauletaan
fortessa. Aluksi harjoitukseen otetaan selkeät erot pianolle ja fortelle, ja
vain kaksi dynamiikkaa. Myöhemmin voidaan lisätä kaikki dynamiikat sekä
crescendot ja diminuendot, ideana, että mitä ylempänä johtaja kulkee, sitä
kovempaa lauletaan ja päinvastoin.
Muotorakenne
Muotorakennetta
voi harjoitella valitsemalla joko tuttu tai uusi opeteltava kappale. Helpoin on
lähteä liikkeelle kappaleella, jossa on selkeä A-B-A rakenne, tällainen rakenne
on esimerkiksi kappaleessa rati riti ralla. Klassisen musiikin puolelta
Mozartin turkkilaisessa marssissa on selkeästi kuultavissa kappaleen eri osat.
Muotorakenneharjoituksissa
voi käyttää oppilaidenkin ideoita hyödyksi. Voidaan päättää yhdessä millä
tavalla liikutaan A-osassa ja millä tavalla B-osassa. Vaihtoehtoja on lähes
rajattomasti, voidaan sopia esimerkiksi, että A-osassa kävellään ja B-osa pompitaan,
tai B-osassa ei liikuta ollenkaan. Leikin voi myös ottaa rajallisemmissa
tiloissa niin, että A-osassa taputetaan sykettä ja B-osassa tömistellään.
Ensimmäisillä kerroilla, kun muotorakenne on vielä vieras asia, opettaja voi
leikkiä mukana ja näyttää selvästi osien vaihdot. Myöhemmin osien tunnistaminen
ja toisistaan erottaminen voi olla osa harjoitusta, jolloin opettajan ei
tarvitse näyttää osien vaihtoja. Tähän harjoitukseen sopivat toki myös muun
muotoiset kappaleet, kunhan erot ovat selkeät.
Hei, hyviä vinkkejä olet kirjoittanut. Yritin etsiä nimeä, jotta voisin viitata oikein ja antaa kunnian sinne, minne se kuuluu. Mikäli tämä kommentti vielä tavoittaa, niin onnistuisiko jonkinlaisen tekijän "paljastaminen" :)?
VastaaPoista