Ideoita musiikinteorian opettamiseen
Musiikinteorian opettamiseen löytyy paljon materiaalia
esimerkiksi koulussa käytettävien kirjojen lisämateriaaleista tai netistä.
Olemme koonneet joitain tärkeimpiä tärkeimmät musiikinteorian osa-alueita tuntisuunnitelmiksi,
joihin olemme antaneet joitain esimerkkejä siitä, miten musiikinteoriaa voisi
harjoitella toiminnallisilla keinoilla.
1. Tunti: Nuotit ja aika-arvot
Nuottien aika-arvot:
Opettaja piirtää
taululle nuottipyramidin, jossa on kokonuotti, puolinuotti, neljäsosanuotti ja
kahdeksasosanuotti. Hän alkaa kertoa tarinaa samalla lisäten jokaisen nuotin
viereen sanan joka kuvaa kyseisen nuotin pituutta.
Oli tiistai aamu ja heräsin siihen, että herätyskelloni
soi. Minun piti lähteä kouluun, mutta en olisi ollenkaan jaksanut nousta
lämpimästä sängystä. Nousin istumaan sängyssä ja haukottelin makeasti
venytellen. ”Huoooaahh” (4 iskua kestävä haukotus). Nousin seisomaan ja aloin
pukea vaatteita päälleni, sekä laittaa kirjoja reppuun. Kuulin kolinaa
keittiöstä päin, jossa vanhempani olivatkin jo hereillä ja tekemässä aamupalaa.
”Missä ihmeessä koulukirjani ovat?” mietin. Ehkä ne olivat jääneet alakertaan
eilen illalla. Aloin laskeutua portaita ja samassa kuulin isäni huutavankin jo ”Pöytä
on katettu, kaikki aamupalalle niin ehditään!” ”joooooo jooooooo” (kaksi kahden
iskun kestävää joo:ta) huusin isälle samalla etsien katseellani kirjoja joka
paikasta. Mahassani kurni ja isän herkkuleipien tuoksu leijui nenääni. Päätin
käydä välillä syömässä ja jatkaa sitten etsintöjä. Istuin pöydän ääreen ja
samassa eteeni ilmestyi kaksi herkullista juusto avokado leipää. Nam, nam, nam,
nam (4 yhden iskun kestoista nam:ia) sanoin innoissani tarttuen ensimmäiseen
leipään ja alkaen syödä sitä. Otin pöydän viereisestä laatikosta Aku Ankan ja
jatkoin syömistä keskittyneenä selaillen Aku Ankkaa. Aika kului yllättävän
nopeasti ja kohta huomasin, että vanhempani olivat jo ulkovaatteet päällä
eteisessä. ”Kello on jo varttia vaille, meidän täytyy lähteä!”. Katsoin kelloa
ja muistin samassa, että en ollut vieläkään löytänyt koulukirjojani. Söin
kiireellä toisen leipäni loppuun ja aloin säntäillä ympäri etsien kirjojani. ”ho-pi,
ho-pi, ho-pi, ho-pi!”(yksi tavu vastaa yhtä kahdeksasosaa, joita tulee yhteensä
kahdeksan) äitini huusi jo eteisestä. Vihdoin löysin kirjat olohuoneen pöydän
alta ja juoksin eteiseen pukeutumaan.
Kun tarina on luettu
ja kaikki sanat on kirjoitettu pyramidin viereen, ne aletaan käymään yhdessä
läpi sanoen ne ääneen ja samalla taputtaen. Tämän jälkeen oppilaat voivat
piirtää nuottipyramidin omaan vihkoonsa.
Rytmikuviot:
Opettaja laittaa
taululle laput joissa on kuva kaikista eri nuoteista. Hän harjoittelee
oppilaiden kanssa yhdessä taputtamaan kaikki nuotit peräkkäin. Opettaja muuttaa
nuottien paikkaa ja oppilaat saavat aikaa miettiä itsenäisesti miten uusi rytmi
taputetaan ja sen jälkeen se taputetaan yhdessä. Tätä harjoitusta voi toistaa
muutaman kerran jonka jälkeen oppilaat kirjoittavat pareina rytmejä toisilleen
ja taputtavat niitä.
Soittaminen:
Opettaja jakaa
oppilaat viiteen ryhmään:
1.
Rumpu
2.
Triangeli, lehmänkello
3.
Sheikkeri tai marakassit
4.
Cabasa, kapulat/kynät joita soitetaan kapuloiden tapaan
5.
Laulu
Ryhmä 1 soittaa
kokonuotteja, 2 puolinuotteja, 3 neljäsosanuotteja ja 4 kahdeksasosanuotteja.
Viimeinen ryhmä laulaa opettajan valitsemaan lastenlaulua ja opettaja voi itse
joko säestää tai laulaa ja seurata että kaikki rytmisoittajat pysyvät mukana.
2. Tunti: Sävelet ja nuottiviivasto
Melodian kuuntelu ja
nuotit:
Tunti alkaa sillä,
että opettaja laulaa kysymyslaulun, jossa kysytään aina kuka on paikalla ja
oppilaat vastaavat. (Onko Minna paikalla? On Minna paikalla) Laulun jälkeen hän kysyy oppilailta, kuinka monta eri sävelkorkeutta
kappaleessa oli ja todetaan että siinä vuoroteltiin kahta sävelkorkeutta. Kun oppilaat ovat vastanneet lauletaan toinen laulu, jossa on
kolme sävelkorkeutta. Tällaisia lauluja löytää esimerkiksi lastenlaulukirjoisa. Viimeiseksi lauletaan ukkonooa ja oppilaille kerrotaan ennen
laulamista että heidän pitää yrittää laskea kuinka monta
sävelkorkeutta kappaleessa on. Laulamisen jälkeen oppilaat saavat arvata kuinka
monta sävelkorkeutta kappaleessa on. Arvaamisen jälkeen opettaja alkaa yhdessä oppilaiden kanssa miettiä mistä sävelkorkeudet
voidaan nähdä. Opettaja laittaa näkyviin ukkonooan nuotin, jota aletaan tutkimaan
apukysymysten avulla:
-
Montako viivaa nuottiviivastosa on? (viisi)
-
Mistä näkee nuotin korkeuden? (siitä missä pallo on)
-
Mikä on nuottiavain?
-
Korkeammalla olevat nuotit on korkeampia ääniä, matalalla olevat matalampia
Opettaja ja oppilaat
laskevat kuinka monta sävelkorkeutta ukkonooassa on ja kaikki sävelkorkeudet
nimetään. Kappale lauletaan sävelien nimillä (c, d, e, f, g). Opettaja piirtää
taululle kaikki sävelasteikossa olevat sävelet nuottiviivastolle ja oppilaat kopioivat ne itselleen (c, d, e, f, g, a, h).
Oman melodian ja
muistisäännön keksiminen:
Oppilaat kirjoittavat
omaan vihkoonsa muistisääntölauseen nuottien nimistä keksimällä sanoja jotka alkavat nuottien nimien kirjaimilla. Sitten he kirjoittavat oman 8
nuotin melodian, jonka jokaisen sävelen alle kirjoitetaan sävelen nimi.
Melodioiden kirjoittamisen jälkeen oppilaat voivat soittaa melodiansa pianolla tai
kellopelillä. Oppilaiden on helpompi soittaa omat melodiansa, jos soittimiin on
merkitty sävelten nimet esimerkiksi maalarinteipillä. Tunnin lopuksi kaikki
oppilaat voivat esittää omat melodiansa.
Kommentit
Lähetä kommentti