Musiikkikulttuureihin tutustuminen
Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen laajentaa oppilaiden
näkemystä musiikista ja tutustuttaa heitä uudenlaisiin musiikkityyleihin.
Olemme koonneet ehdotuksen siitä, miten musiikkikulttuureita voisi opiskella. Esimerkkitunnissa
olemme käyttäneet musiikkikulttuurina afrikkalaisen Ewe heimon kulttuuria.
1. Tunti Ewejen historia
Tunnin aloitustarina:
Oppilaiden
tullessa luokkaan opettaja on laittanut soimaan, esimerkiksi Youtubesta,
Agbekor rytmimusiikkia. Hänellä on tarina, joka johdattelee oppilaat Ewe heimon
syntyhistoriaan. Opettaja jakaa joillekin oppilaille repliikkilaput, jota he
lukevat aina kun opettaja pyytää oppilasta lukemaan kyseisen repliikin.
Harjoituksen on tarkoitus hyödyntää draamaa, joten opettajan on tarinaa
lukiessaan näyteltävä, että oppilaat ja hän ovat Ewe heimolaisia, jotka tekevät
kaiken mitä tarinassa tapahtuu.
Tarina materiaalit tunnille:
Opettajan
tarina:
1600-
luvun lopulla Ewe-heimo asui Notsien kaupungissa, nykyisen Togon alueella.
Kaupunki oli ympäröity korkeilla muureilla ja kaupunkia hallitsi ilkeä
tyrannikuningas Agokoli I. Ewe-heimon jäseniä kutsuttiin silloin Dogboseiksi ja
kuningas Agokoli määräsi heidät tekemään kaikista vaikeimmat ja inhottavimmat
tehtävät. Tämä johtui siitä, että Ewe heimon jäseniä oli Notsiessa paljon
vähemmän kuin muiden heimojen jäseniä. Aluksi tehtävät olivat helpompia mutta
ajan kanssa ne muuttuivat melkein mahdottomiksi. Yhtenä päivänä kuningas
Agokoli tuli Ewe heimon luo ja sanoi:
Agokoli: Menkää ja rakentakaa taloja
enemmän ja muuria korkeammaksi kaupungin ympärille. Rakennusaineena teidän
tulee käyttää mutaa, kiviä, lasia ja piikkejä. Jos ette tee kuten sanon teitä
rangaistaan!
Ewe-heimon
jäsenillä ei ei ollut muuta mahdollisuutta kuin totella kuninkaan ohjeita ja
niin he alkoivat rakentaa, vaikka piikit, lasi ja kivet sattuivat heidän
käsiinsä. Seuraavalla viikolla kuningas tuli taas Ewe-heimon luo ja tällä
kertaa hänellä oli uusi tehtävä heille. Kuningas sanoi:
Agokoli: Tehkää minulle niin paljon
köyttä, että se yltää koko kaupungin ympärille. Köyden valmistukseen saatte
käyttää ainoastaa savea!
Ewe-heimon
jäsenet alkoivat vähitellen saada tarpeekseensa kuninkaan mahdottomista ja
julmista käskyistä, ja he alkoivat miettiä olisiko heillä parempi elää jossain
toisessa paikassa jossa he saisivat olla ja elää rauhassa. Kuningas Agokoli oli
aiemmin määrännyt kaikki Ewe-heimon vanhimmat tapettaviksi, mutta yksi heistä
oli säästynyt tältä. Tämä vanhin sai nerokkaan ajatuksen miten Ewe-heimo
pääsisi pakenemaan tyrannin vallan alta. Vanhin kutsui kaikki koolle ja sanoi
näin:
Kylänvanhin: Me olemme saaneet
tarpeeksemme tästä! Olen keksinyt suunnitelman jonka avulla pääsemme pakenemaan
tyrannikuningas Agokolin kynsistä. Kun naiset käyvät päivittäin pesemässä
pyykkiä muurin laitamilla heidän tulee heittää samalla vettä yhteen kohtaan
muuria. Näin muurissa oleva muta pehmenee, ja ajan kuluessa pystymme
leikkaamaan muuriin reiän josta pääsemme pakenemaan.
Kyläläiset
kaikki hurrasivat vanhuksen hienolle ajatukselle(hurrausta). Kyläläiset sanoivat:
Kyläläinen1: hieno idea, kohta olemme
vapaita!
Kyläläinen2: Muurit alas, Ewe-heimo on
paras!
Seuraavana
päivänä kylän naiset lähtivät pesemään pyykkiä kuten yleensä. Yksi heistä
merkkasi kohdan mihin kaikkien tulisi heittää vettä. Päivästä toiseen naisten
pestessä pyykkiä muurin muta muuttui kokoajan pehmeämmäksi, kunnes yhtenä
päivänä se oli niin pehmeää että siihen pystyi leikkaamaan reiän.
Nainen: Käykää sanomassa äkkiä
vanhimmalle, että muuriin on saatu reikä!
Naiset
juoksivat vanhimman luo, joka kutsuin uutisen kuullessaan kaikki taas koolle.
Kylän vanhin sanoi:
Kylänvanhin: Tänä iltana me pakenemme
muurissa olevasta reiästä. Heti kun tulee pimeä teemme reiästä niin ison, että
siitä mahtuu kulkemaan. Ensin muurin läpi kulkevat naiset, lapset ja vanhukset.
Samaan aikaan miehet soittavat sotarumpuja. Sotarummut säikäyttävät sotilaat ja
kuninkaan niin, että me pääsemme pakenemaan. Kun naiset, lapset ja vanhukset
ovat päässeet ulos miehet seuraavat perässä kävellen takaperin, jotta heidän
askeltensa jäljistä ei huomaa, että me olemme paenneet.
Illan
tullessa naiset, lapset ja vanhukset kokoontuivat muurille. Miehet alkoivat
soittaa sotarumpuja ja muuriin tehtiin reikä. Naiset ja lapset pakenivat
reiästä ensin. Heidän jälkeensä tulivat miehet, jotka kävelivät takaperin niin
kuin kylänvanhin oli neuvonut.
Kaikki
lähtivät kävelemään luoteeseen päin ja he kävelivät useita viikkoja kunnes
tulivat Volta-joen läheisyyteen laguunille. He päättivät pitää siinä tauon,
mutta yksi kylän vanhimmista nimeltään Wenya sanoi:
Wenya: Olen liian väsynyt ja olemme
kulkeneet jo tarpeeksi. Jäädään tähän asumaan. Täällä on kaikki mitä
tarvitsemme.
Osa
Ewe-heimon jäsenistä oli samaa mieltä ja jäikin Wenyan kanssa laguunille. Osa
taas halusi jatkaa matkaansa pidemmälle. Muut jatkoivat matkaa lähemmäs
rannikolle ja ylämaahan vuorille. Niitä ketkä jäivät Wenyan kanssa alettiin
kutsua Anloiksi ja myöhemmin heistä kerrottiin hurjia soturitarinoita. Näin
alkoin Ewe-kansan uusi elämä uudessa kodissa.
Loppu.
Repliikkilaput
jaettavaksi oppilaille:
____________________________________________________________________________
Agokoli: Menkää ja
rakentakaa taloja enemmän ja muuria korkeammaksi kaupungin ympärille.
Rakennusaineena teidän tulee käyttää mutaa, kiviä, lasia ja piikkejä. Jos ette
tee kuten sanon teitä rangaistaan!
Agokoli: Tehkää
minulle niin paljon köyttä, että se yltää koko kaupungin ympärille. Köyden
valmistukseen saatte käyttää ainoastaa savea!
_____________________________________________________________________________
Kylänvanhin: Me olemme
saaneet tarpeeksemme tästä! Olen keksinyt suunnitelman jonka avulla pääsemme
pakenemaan tyrannikuningas Agokolin kynsistä. Kun naiset käyvät päivittäin
pesemässä pyykkiä muurin laitamilla heidän tulee heittää samalla vettä yhteen
kohtaan muuria. Näin muurissa oleva muta pehmenee, ja ajan kuluessa pystymme
leikkaamaan muuriin reiän josta pääsemme pakenemaan.
Kylänvanhin: Tänä iltana
me pakenemme muurissa olevasta reiästä. Heti kun tulee pimeä teemme reiästä
niin ison, että siitä mahtuu kulkemaan. Ensin muurin läpi kulkevat naiset,
lapset ja vanhukset. Samaan aikaan miehet soittavat sotarumpuja. Sotarummut
säikäyttävät sotilaat ja kuninkaan niin, että me pääsemme pakenemaan. Kun
naiset, lapset ja vanhukset ovat päässeet ulos miehet seuraavat perässä
kävellen takaperin, jotta heidän askeltensa jäljistä ei huomaa, että me olemme
paenneet.
_____________________________________________________________________________
Kyläläinen 1: hieno idea,
kohta olemme vapaita!
_____________________________________________________________________________
Kyläläinen2: Muurit alas,
Ewe-heimo on paras!
_____________________________________________________________________________
Nainen: Käykää
sanomassa äkkiä vanhimmalle, että muuriin on saatu reikä!
_____________________________________________________________________________
Wenya: Olen liian
väsynyt ja olemme kulkeneet jo tarpeeksi
_____________________________________________________________________________
Harjoituksen jälkeen:
Harjoituksen jälkeen opettaja voi käydä keskustelemalla
läpi tarinassa ilmenneitä tilanteita oppilaiden kanssa. Hän voi myöskin tehdä
keskustelun tueksi power pointin, jonka avulla opettaja ja oppilaat käyvät läpi
Ewe heimon historiaa. Oppilaat voivat kirjoittaa opettajan antamia
muistiinpanoja musiikinvihkoihinsa ja keskustelun lomassa voidaan soittaa Ewe
heimon musiikkia. Opettaja voi myös soittaa oppilaiden kanssa musiikinkirjoista
löytyvää musiikkikulttuuriin kuuluvaa musiikkia ja keksiä oppilaille rytmejä
joita he soittavat eri rytmisoittimilla.
Kommentit
Lähetä kommentti