Musiikkikulttuureihin tutustuminen

Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen laajentaa oppilaiden näkemystä musiikista ja tutustuttaa heitä uudenlaisiin musiikkityyleihin. Olemme koonneet ehdotuksen siitä, miten musiikkikulttuureita voisi opiskella. Esimerkkitunnissa olemme käyttäneet musiikkikulttuurina afrikkalaisen Ewe heimon kulttuuria.
1. Tunti Ewejen historia
Tunnin aloitustarina:
Oppilaiden tullessa luokkaan opettaja on laittanut soimaan, esimerkiksi Youtubesta, Agbekor rytmimusiikkia. Hänellä on tarina, joka johdattelee oppilaat Ewe heimon syntyhistoriaan. Opettaja jakaa joillekin oppilaille repliikkilaput, jota he lukevat aina kun opettaja pyytää oppilasta lukemaan kyseisen repliikin. Harjoituksen on tarkoitus hyödyntää draamaa, joten opettajan on tarinaa lukiessaan näyteltävä, että oppilaat ja hän ovat Ewe heimolaisia, jotka tekevät kaiken mitä tarinassa tapahtuu.
Tarina materiaalit tunnille:

Opettajan tarina:

1600- luvun lopulla Ewe-heimo asui Notsien kaupungissa, nykyisen Togon alueella. Kaupunki oli ympäröity korkeilla muureilla ja kaupunkia hallitsi ilkeä tyrannikuningas Agokoli I. Ewe-heimon jäseniä kutsuttiin silloin Dogboseiksi ja kuningas Agokoli määräsi heidät tekemään kaikista vaikeimmat ja inhottavimmat tehtävät. Tämä johtui siitä, että Ewe heimon jäseniä oli Notsiessa paljon vähemmän kuin muiden heimojen jäseniä. Aluksi tehtävät olivat helpompia mutta ajan kanssa ne muuttuivat melkein mahdottomiksi. Yhtenä päivänä kuningas Agokoli tuli Ewe heimon luo ja sanoi:

Agokoli: Menkää ja rakentakaa taloja enemmän ja muuria korkeammaksi kaupungin ympärille. Rakennusaineena teidän tulee käyttää mutaa, kiviä, lasia ja piikkejä. Jos ette tee kuten sanon teitä rangaistaan!

Ewe-heimon jäsenillä ei ei ollut muuta mahdollisuutta kuin totella kuninkaan ohjeita ja niin he alkoivat rakentaa, vaikka piikit, lasi ja kivet sattuivat heidän käsiinsä. Seuraavalla viikolla kuningas tuli taas Ewe-heimon luo ja tällä kertaa hänellä oli uusi tehtävä heille. Kuningas sanoi:

Agokoli: Tehkää minulle niin paljon köyttä, että se yltää koko kaupungin ympärille. Köyden valmistukseen saatte käyttää ainoastaa savea!

Ewe-heimon jäsenet alkoivat vähitellen saada tarpeekseensa kuninkaan mahdottomista ja julmista käskyistä, ja he alkoivat miettiä olisiko heillä parempi elää jossain toisessa paikassa jossa he saisivat olla ja elää rauhassa. Kuningas Agokoli oli aiemmin määrännyt kaikki Ewe-heimon vanhimmat tapettaviksi, mutta yksi heistä oli säästynyt tältä. Tämä vanhin sai nerokkaan ajatuksen miten Ewe-heimo pääsisi pakenemaan tyrannin vallan alta. Vanhin kutsui kaikki koolle ja sanoi näin:

Kylänvanhin: Me olemme saaneet tarpeeksemme tästä! Olen keksinyt suunnitelman jonka avulla pääsemme pakenemaan tyrannikuningas Agokolin kynsistä. Kun naiset käyvät päivittäin pesemässä pyykkiä muurin laitamilla heidän tulee heittää samalla vettä yhteen kohtaan muuria. Näin muurissa oleva muta pehmenee, ja ajan kuluessa pystymme leikkaamaan muuriin reiän josta pääsemme pakenemaan.

Kyläläiset kaikki hurrasivat vanhuksen hienolle ajatukselle(hurrausta).  Kyläläiset sanoivat:

Kyläläinen1: hieno idea, kohta olemme vapaita!
Kyläläinen2: Muurit alas, Ewe-heimo on paras!

Seuraavana päivänä kylän naiset lähtivät pesemään pyykkiä kuten yleensä. Yksi heistä merkkasi kohdan mihin kaikkien tulisi heittää vettä. Päivästä toiseen naisten pestessä pyykkiä muurin muta muuttui kokoajan pehmeämmäksi, kunnes yhtenä päivänä se oli niin pehmeää että siihen pystyi leikkaamaan reiän.

Nainen: Käykää sanomassa äkkiä vanhimmalle, että muuriin on saatu reikä!

Naiset juoksivat vanhimman luo, joka kutsuin uutisen kuullessaan kaikki taas koolle. Kylän vanhin sanoi:

Kylänvanhin: Tänä iltana me pakenemme muurissa olevasta reiästä. Heti kun tulee pimeä teemme reiästä niin ison, että siitä mahtuu kulkemaan. Ensin muurin läpi kulkevat naiset, lapset ja vanhukset. Samaan aikaan miehet soittavat sotarumpuja. Sotarummut säikäyttävät sotilaat ja kuninkaan niin, että me pääsemme pakenemaan. Kun naiset, lapset ja vanhukset ovat päässeet ulos miehet seuraavat perässä kävellen takaperin, jotta heidän askeltensa jäljistä ei huomaa, että me olemme paenneet.

Illan tullessa naiset, lapset ja vanhukset kokoontuivat muurille. Miehet alkoivat soittaa sotarumpuja ja muuriin tehtiin reikä. Naiset ja lapset pakenivat reiästä ensin. Heidän jälkeensä tulivat miehet, jotka kävelivät takaperin niin kuin kylänvanhin oli neuvonut.

Kaikki lähtivät kävelemään luoteeseen päin ja he kävelivät useita viikkoja kunnes tulivat Volta-joen läheisyyteen laguunille. He päättivät pitää siinä tauon, mutta yksi kylän vanhimmista nimeltään Wenya sanoi:

Wenya: Olen liian väsynyt ja olemme kulkeneet jo tarpeeksi. Jäädään tähän asumaan. Täällä on kaikki mitä tarvitsemme.

Osa Ewe-heimon jäsenistä oli samaa mieltä ja jäikin Wenyan kanssa laguunille. Osa taas halusi jatkaa matkaansa pidemmälle. Muut jatkoivat matkaa lähemmäs rannikolle ja ylämaahan vuorille. Niitä ketkä jäivät Wenyan kanssa alettiin kutsua Anloiksi ja myöhemmin heistä kerrottiin hurjia soturitarinoita. Näin alkoin Ewe-kansan uusi elämä uudessa kodissa.

Loppu.


Repliikkilaput jaettavaksi oppilaille:

____________________________________________________________________________
Agokoli: Menkää ja rakentakaa taloja enemmän ja muuria korkeammaksi kaupungin ympärille. Rakennusaineena teidän tulee käyttää mutaa, kiviä, lasia ja piikkejä. Jos ette tee kuten sanon teitä rangaistaan!

Agokoli: Tehkää minulle niin paljon köyttä, että se yltää koko kaupungin ympärille. Köyden valmistukseen saatte käyttää ainoastaa savea!
_____________________________________________________________________________

Kylänvanhin: Me olemme saaneet tarpeeksemme tästä! Olen keksinyt suunnitelman jonka avulla pääsemme pakenemaan tyrannikuningas Agokolin kynsistä. Kun naiset käyvät päivittäin pesemässä pyykkiä muurin laitamilla heidän tulee heittää samalla vettä yhteen kohtaan muuria. Näin muurissa oleva muta pehmenee, ja ajan kuluessa pystymme leikkaamaan muuriin reiän josta pääsemme pakenemaan.

Kylänvanhin: Tänä iltana me pakenemme muurissa olevasta reiästä. Heti kun tulee pimeä teemme reiästä niin ison, että siitä mahtuu kulkemaan. Ensin muurin läpi kulkevat naiset, lapset ja vanhukset. Samaan aikaan miehet soittavat sotarumpuja. Sotarummut säikäyttävät sotilaat ja kuninkaan niin, että me pääsemme pakenemaan. Kun naiset, lapset ja vanhukset ovat päässeet ulos miehet seuraavat perässä kävellen takaperin, jotta heidän askeltensa jäljistä ei huomaa, että me olemme paenneet.
_____________________________________________________________________________

Kyläläinen 1: hieno idea, kohta olemme vapaita!
_____________________________________________________________________________

Kyläläinen2: Muurit alas, Ewe-heimo on paras!
_____________________________________________________________________________

Nainen: Käykää sanomassa äkkiä vanhimmalle, että muuriin on saatu reikä!
_____________________________________________________________________________

Wenya: Olen liian väsynyt ja olemme kulkeneet jo tarpeeksi
_____________________________________________________________________________

Harjoituksen jälkeen:
Harjoituksen jälkeen opettaja voi käydä keskustelemalla läpi tarinassa ilmenneitä tilanteita oppilaiden kanssa. Hän voi myöskin tehdä keskustelun tueksi power pointin, jonka avulla opettaja ja oppilaat käyvät läpi Ewe heimon historiaa. Oppilaat voivat kirjoittaa opettajan antamia muistiinpanoja musiikinvihkoihinsa ja keskustelun lomassa voidaan soittaa Ewe heimon musiikkia. Opettaja voi myös soittaa oppilaiden kanssa musiikinkirjoista löytyvää musiikkikulttuuriin kuuluvaa musiikkia ja keksiä oppilaille rytmejä joita he soittavat eri rytmisoittimilla.


Kommentit