Luovaa musisointia
Äänimaisemaharjoituksia
1.
Ukkosmyrsky
Ukkosmyrsky on helppo toteuttaa missä tahansa tilassa
ja tilanteessa, ja sopii esimerkiksi alkulämmittelynä äänimaisemiin ja luovaan
musisointiin. Tähän tarvitaan vain kädet ja lattia tai pulpetti.
Oppilaat käyvät esimerkiksi piiriin lattialle.
Opettaja johtaa ukkosmyrskyn synnyn ja laantumisen ohjeistamalla oppilaita vain
tekemään perässä mitä opettaja tekee. Lähdetään liikkeelle tekemällä
sormenpäillä hiljaa pieniä pisaroita lattialle vähitellen voimistaen
vesisadetta. Sateen ropina voi välillä laantua ja kiihtyä lopulta kunnon
ukkosmyrskyyn, jolloin läpsytetään nopeasti koko kämmenellä lattian pintaa
voimakkaasti. Ukkosmyrsky lopuksi laantuu aivan pienen pieneksi sateenropinaksi
ja lopulta hiljenee kokonaan pois.
Tässä harjoituksessa on parasta olla puhumatta ja
ohjeistamatta oppilaita liikaa, oppilaat lähes aina seuraavat tarkkaavaisesti
tilannetta, kun heidät ohjeistaa vain toistamaan perässä ja alkaa luomaan
”sadetta”.
2.
Äänimaisema tarinaan
Luokka jaetaan pieniin ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle
valitaan lyhyt tarina. Tarinat voivat olla mitä tahansa, esimerkiksi vuodenaikaan
liittyvä. Ryhmät lukevat tarinansa läpi ja kehittelevät siihen äänimaiseman.
Äänimaisemassa käytetään hyödyksi tarinassa esiintyviä asioita (esim. tuuli =
tehdään tuulen suhinaa suulla, hevonen = kavioiden ääniä kapuloilla jne). Tähän
voidaan käyttää kaikkia mahdollisia soittimia mitä on tarjolla tai
vaihtoehtoisesti omaa ääntä, kehoa ja epäsoittimia.
Oppilaat harjoittelevat omasta tarinastaan ja
äänimaisemastaan pienen esityksen, joka esitetään muulle ryhmälle. Lopullisessa
tuotoksessa tarkoituksena on, että yksi ryhmän jäsenistä lukee tarinan, samalla
kun loput tekevät äänimaisemaa. Esitykset kuunnellaan silmät kiinni.
3.
Äänimaisema mykkäelokuvaan/lastenohjelmaan
Tämä harjoitus toimii samaan tapaan, kuin edellinen.
Tähänkin voidaan käyttää minkälaisia videoita tahansa, eikä sen tarvitse
lähtökohtaisesti olla mykkävideo, vaan videon äänet voidaan laittaa pois
päältä.
Vaihtoehtoisesti voidaan tehdä koko luokan kanssa
yhteinen äänimaisema.
4.
Johtamisharjoitus
Jokainen oppilas valitsee itselleen mieleisen
soittimen (myös omalla äänellä tehdyt suhinat, naksutukset, melodiat ja muut
äänet sekä esineet, joista lähtee ääni, sopivat). Opettaja voi näyttää
ensimmäisellä kierroksella mallia, kuinka johdetaan. Ideana on, että johtaja
näyttää kädellään kuka saa soittaa ja millä dynamiikalla soitetaan.
Yksinkertaiset eleet johtamisessa ovat selkeimpiä.
Kämmen ylöspäin osoitettuna soittajaa kohti, tarkoittaa että hän saa aloittaa
soittamisen, käden sulkeminen nyrkkiin soittajan edessä tarkoittaa, että tämän
soittajan tulee lopettaa. Käsien nostaminen kämmenet ylöspäin tarkoittaa, että
soitetaan voimistuen ja kun kädet ovat ihan ylhäällä, on soitettava erittäin
lujaa. Käsien laskeminen kämmenet alaspäin tarkoittaa hiljempaa soittamista.
Myös keholla voidaan näyttää dynamiikkaa, esimerkiksi menemällä kyykkyyn tai
nousemalla varpailleen.
Oppilaat saavat vuorollaan käydä johtamassa yhden
äänimaiseman ja heitä kannattaa ohjeistaa miettimään teokselle alku, keskikohta
ja loppu (esimerkiksi niin, että teos alkaa vain muutamalla soittajalla, etenee
siihen, että kaikki soittavat ja lopulta vähitellen hiljenee). Tässäkin vain
mielikuvitus on rajana, ja jokainen johtaja saa tehdä teoksestaan juuri sen
kuuloisen kun haluaa! Äänimaisemia voidaan myös äänittää esimerkiksi
puhelimella ja kuunnella yhdessä.
Sävellysharjoitus
Tämä harjoitus on säveltäjä-pedagogi Minna Leinosen
kehittämä ja Musiikkikasvatuksen opiskelijoiden Elli Luukkosen, Anna Itkosen,
Eerika Hännisen, Miia Jylhä-Lahtin soveltama.
-
Työskennellään
pareittain käyttäen vuorotellen minuutti liikkeseen ja piirtämiseen. Toinen
pareista on ensin liikkumisvuorossa, jolloin toinen piirtää paperille, miltä
parin liikkuminen hänen mielestään näyttää. Liikkumiseen ei ole rajoituksia,
saa tanssia, pomppia, tehdä pientä tai isoa liikettä, heilutella käsiä ja niin
edelleen.
-
Seuraavaksi
tutkitaan piirrustuksia ja valitaan sieltä viisi mielenkiintoista elementtiä ja
piirretään ne uudestaan erilliselle paperille.
-
”Äänellisestään”
elementit, eli kokeillaan niitä omalla äänellä (miltä tällainen kuvio voisi
kuulostaa?). Keskustellaan elementtien/kuvioiden ominaisuuksista ja nimetään ne
(nimeämisessä adjektiivit tai luonteet: soljuva, pomppiva, terävä).
-
Sovitetaan
elementit soittimille/äänelle/keholle/esineille ja kokeillaan
o
Luonne:
millä soitetaan?
o
Dynamiikka:
onko ääni hiljainen, kova, vai jotain siltä väliltä?
o
Rytmi:
onko se tasainen, kuinka pitkä ääni on, soitetaanko se vain kerran, vai
toistetaanko ja jos toistetaan, niin kuinka monta kertaa
-
Kirjoitetaan
elementeistä ”nuotti” uudelle paperille, sovittaen elementit viimeiseen
muotoonsa, mietitään onko elementtien järjestys esimerkiksi peräkkäin, päällekkäin
tai ympyrän muodossa.
-
Nimetään
teos, harjoitellaan sitä ja esitetään muulle ryhmälle.
Kommentit
Lähetä kommentti